نقش ایده های خلاقانه در تبلیغات چیست؟    

خلاقیت یکی از عواملی است که سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش تاثیر تبلیغات می‌شود . اگر فرد برای بیان ویژگی مثبت کالای تجاری یک ایده خلاق داشته باشد و پیام را از طریق ایده ای خلاق منتقل کند سبب اثرگذاری بیشتری خواهد شد . اگر ما یک بیلبورد با یک ایده ای خلاق ، برای معرفی کالا ایجاد کنیم مجموعه این شرایط سبب می‌شود که با مخاطبان این بیلبورد در مدتی اندک به نتایجی مطلوب برسیم .
نقش طراح گرافیک آن است که بتواند یک ایده خلاق را متناسب با ویژگی‌ها و امکانات یک رسانه انطباق دهد طراح باید در روند خلق ایده مشارکت داشته باشد و باید توجه کنیم که نه تنها طراح ، بلکه یک تیم ایده پردازی است که ایده را خلق می‌کند . طراح گرافیک تنها یکی از اعضای این تیم است . از سوی دیگر وظیفه طراح تصویری کردن این ایده در قالب هر رسانه ای است ، پس نقش طرح گرافیک در تبلیغات کم‌رنگ نیست .
متاسفانه طراحی گرافیک با تبلیغات هم‌عرض شده است در حالی ‌که می‌توان از طراحی گرافیک در تبلیغات استفاده کرد طبیعتاً مردم یک جامعه هر چقدر تصاویر بهتری ببینند ، سطح درک و سواد بصری آنها افزایش می‌ یابد . همچنین اگر افراد در معرض تصاویر نازلی قرار بگیرند ، سطح سواد بصری آنها کاهش می‌ یابد.
بنابراین دو بحث عمده وجود دارد . با درک و فهم سطح سلیقه افراد ، می‌توان سواد بصری آنها را تحت تاثیر قرار داد بحث دیگر فرهنگ‌سازی ، است . معمولاً در تبلیغات خلاقانه جوامع غربی بحث‌های خاصی مطرح می‌شود که متناسب با آن نوع فرهنگ ، یک مقوله جذاب برای مخاطبان است . تبلیغاتی که در یک جامعه دیده می شود شاخص بسیار مناسبی برای شناخت فرهنگ آن جامعه است ، اگر تبلیغات بخواهد افراد را برای استفاده از کالایی خاص ترغیب کند ، باید به فرهنگ افراد توجه کند ، همان‌طورکه تبلیغات برای جذب مخاطبان از فرهنگ یک جامعه استفاده می‌کند ، بر فرهنگ جامعه نیز تاثیر می‌ گذارد .
از سوی دیگر ، زمانی ‌که حجم تبلیغات از میزان خاصی فراتر می‌‌رود یقیناً تاثیرات منفی ایجاد شده و موجب ایجاد بی اعتمادی می‌‌شود . هم اکنون در جوامع سرمایه‌داری، افزایش حجم تبلیغات خلاقانه دیده می‌شود شاید به همین خاطر است که متخصصین تبلیغات درصدد یافتن روش‌های غیرمتعارف و جذاب هستند چرا که روش های قدیمی‌ دیگر پاسخگوی مخاطبان نیستند .

چرا که ما عادت کرده ایم که به جای استفاده از خلاقیت به سراغ آسان ترین و پر هزینه ترین راه ها برویم و متاسفانه بازخورد مناسبی از تبلیغات شهری معمول هم نخواهیم داشت و در پایان حاصلی جز حسرت سرمایه های نداشته و پشتوانه مالی بی پایان برای شما باقی نمی ماند .
تیم خلاقیت بخش ایده پردازی تخصص را در مسیر برقراری ارتباط برند با مخاطبش فعال می کند ارتباطی که باید صمیمی ، ماندگار و صادقانه باشد. این بخش از هر طرف که سفارش مشتری را بررسی می کند تا به یک ایده‌ محوری دست یابد که دربرگیرنده‌ اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مشتری باشد، همچنین این مفهوم محوری باید متناسب با بینش خودآگاه ، ناخودآگاه و توانایی مخاطب برند باشد. این مفهوم نشان خواهد داد که باید درباره ارزش اساسی برند به مخاطب چه بگوییم.
فقط در یک حالت حق داریم انتظار داشته باشیم ما را شنیده باشند ، دیده باشند ، به خاطر سپرده باشند و دوست داشته باشند. وقتی که پیش تر از خود پرسیده باشیم : چگونه تبلیغات خلاقانه انجام دهیم !
تیم خلاقیت با روشن کردن موتور روش های خلاقانه، بداهه پردازی و تفکر جانبی حول ایده اصلی طوفان فکری به پا می‌کند تا زمانی که گیراترین و موثرترین راه القای آن روح را بیابد و آن را به سناری ، استوری بورد و طرح های گرافیکی تبدیل کند. تمام این مراحل ، در چهارچوب کمپینی که مشتری را در جریان روند فکری طی شده قرار می‌دهد ، تنظیم شده و به مشتری تقدیم می‌شود.
امروزه گذشته از بسترهای تبلیغات محیطی می‌ توان از کارکرد رسانه‌ای وسایل در محیط یاد کرد؛ مخاطبان دیگر تنها با بسترها و ابزارهایی نظیر بیلبورد روبرو نیستند بلکه رسانه‌ای شدن وسایل در محیط اهمیت چشمگیری یافته است. تکنولوژی‌های نوین نیز شرایط لازم را برای تنوع ‌بخشی به تبلیغات و شیوه‌های آن و جذب مخاطبان فراهم کرده، اما سوال این است که آیا تنها مشکل ما نوع تکنولوژی‌ و بهره‌ گیری از آن در تبلیغات خلاقانه است؟ یا در محتوای تبلیغات خلاقانه هم با مشکل مواجه هستیم؟