تسلط بر مبانی تبلیغات

تعیین مکان تبلیغات

آیا تبلیغات شما در روزنامه چاپ می شود یا تبلیغات برروی بیلبورد ،  تصمیم گیری درباره اینکه تبلیغات در کجا انجام می شود، بر روی نوشتن آن تأثیر دارد. فضای تبلیغاتی خود را بررسی کنید، برای مثال شما می توانید بر روی مواردی مثل تعداد کلمات در متن تبلیغ، اندازه فونت نوشته ها و امکان استفاده از فایل های تصویری تا اینجا تمرکز کنید

برای مثال اگر در روزنامه ها قصد تبلیغات دارید برای نوشتن آن دست شما بازتر است، یعنی می توانید یک پاراگراف یا شاید هم بیشتر توضیحات ارائه بدید. اگر برروی بیلبورد تبلیغات می کنید حتی یک خط هم می تواند کافی باشد. به هر حال، زمانی که تصمیم دارید تبلیغات بنویسید، هر کلمه آن مهم است. خیلی مبهم و یا خیلی واضح درباره محصول یا خدمات خود صحبت نکنید که مردم به جای اینکه آن را بخواهند، هیچ توجهی به تبلیغات شما نکنند.  

تبلیغات شایسته مشتری

چه مشتریهایی را هدف قرار دادید؟ در حالت ایده آل، هر کسی که تبلیغات شما را می خواند، خواهان خرید محصول شما می شود، اما اگر تبلیغات شما درخور مخاطبین خاصی باشد که به محصول شما نسبت به دیگر افراد اهمیت بیشتری می دهند، نتایج بهتری بدست خواهید آورد. از لحن و زبانی استفاده کنید که برای مشتریان شما جذاب باشد. شاید برای گروه خاصی اهمیت نداشته باشد، اما بهتر است به قلب و ذهن افرادی نفوذ کنید که روزی مشتری وفادار شما خواهند شد.

به عنوان مثال، اگر خدماتی ارائه میدهید که به افراد میتوانند شخصاً کتاب های خود را منتشر کنند، بهتر است تبلیغات شما لحنی ادبی و زیبا داشته باشد. به این ترتیب مخاطبان مورد نظر شما(افرادی که کتاب هایی را نوشته اند) می دانند که در شرکت شما کارشان به خوبی انجام می شود.

اگر شما محصول یا خدماتی را تبلیغ می کنید که برای جمعیت جوان جذاب است،  مثلاً یک نوع جدید آبنبات که رنگ های رنگین کمان را در خود دارد، نیازی به رسمی صحبت کردن وجود ندارد و بهتر است متن تبلیغ خیلی دوستانه و به زبان نوجوانان و جوانان نوشته شود. تا آنها پول توجیبی خودشان را برای خرید آبنبات های رنگین کمانی شما خرج کنند.  چرا؟ چون با لحن خود بر روی فکر آنها تأثیر گذاشتید

انتخاب عنوان جذاب 

این مهم ترین بخش تبلیغات شماست، چون این تنها شانس شما در جلب توجه مشتری است. اگر عنوان تبلیغات شما مبهم، درک آن دشوار یا به هیچ وجه جذاب نباشد، انتظار نداشته باشید که مردم وقت خود را برای خواندن بقیه آگهی با دقت نوشته شده خود بگذارند و بلافاصله این پیام را منتقل می کنید که شرکت ، سازمان یا کسب و کار شما نوآوری برای ارائه تبلیغات ندارد، که این موضوع هم بر روی فروش و ارائه خدمات شما و هم در رضایت مشتری هایتان تأثیر منفی خواهد گذاشت

زمانی که مردم در حال خواندن روزنامه، چک کردن ایمیل و جستجو در شبکه های اجتماعی هستند، چگونه می توانید توجه آنها به سمت تبلیغات محصول یا خدمات خودتان جلب کنید؟ به یک عنوان بسیار قانع کننده فکر کنید که اساساً خواننده را مجبور به توجه کند.

عنوان شما می تواند تکان دهنده، عجیب و غریب، عاطفی، قانع کننده یا هیجان انگیز باشد – مهم نیست، تنها باید خواننده را جذب کند. مثلاً؛

  • عنوانی مرموز بنویسید: خوشحال نباشید، وحشت در کمین است.
  • عنوانی بنویسید که کسی به راحتی از آن نگذرد۷۵٪ تخفیف بلیط سفر به پاریس.
  • عنوانی احساسی بنویسیداز عمر او تنها ۲ هفته باقیست.

اجتناب از شروع کلام با سؤال

در این مورد هم می توانید با یک سؤال زیرکانه کار خود را به پیش ببرید. اما از سؤالات کلیشه ای و تکراری جداً پرهیز کنید؛ مثلاً آیا به یک وسیله نقلیه احتیاج دارید؟که جواب این سؤال کاملاً واضح است و کسی را جذب نمی کند. از مشتری ها در حال حاضر هزاران سؤال مشابه پرسیده شده و آنها خسته شده اند. شما باید کمی بیشتر تلاش کنید تا با تبلیغ نویسی مناسب توجهشان را جلب کنید. سعی کنید از راه های خلاقانه تری به مشتریان خود اطلاع دهید که چیزی که نیاز دارند، در دستان شماست.

ایجاد اشتیاق در مصرف کننده

بعد از ارائه عنوان و خلاصه ای جذاب و متقاعد کننده درباره کسب و کارتان که ذهن خواننده را به خود مشغول می کند، حالا باید در او اشتیاق ایجاد کنید. فرصتی است که با احساسات مشتریان خود بازی کنید، در آنها حسی را ایجاد کنید که احتیاجاتشان تنها از طریق محصولات یا خدمات شما برآورده می شوند. ذهن مصرف کننده را دستکاری کنید- بازاریاب های حرفه ای در کار خود این مورد را بسیار رعایت می کنند. آنها در مشتری اشتیاق ایجاد می کنند که باعث افزایش فروش و جلب توجه آنها می شود.

  • نوستالژی می تواند یک ابزار مؤثر برای جلب توجه افراد باشد. به عنوان مثال، ما از بهترین فلفل برای تهیه سس تند استفاده کرده ایم، درست مثل دستور پدربزرگ.
  • نگرانی برای سلامت روحی و جسمی مشتریان. مثلاً؛میدونیم استعفا دادن چقدر سخته-همراهت هستیم تا دوباره سرپا بشی“.
  • فراموش نکنید که نام شرکت و محصول خود را ذکر کنید.

اطلاع به مصرف کننده درباره نحوه دریافت خدمات

در نهایت، یک پایان قوی، دقیقاً همان چیزی که به مشتری بگوید از اینجا به بعد باید چه کاری انجام دهد. راهی برای آنها قرار دهید که بتوانند محصول یا خدمات را به راحتی دریافت کنند و همچنین بتوانند به راحتی با ما ارتباط برقرار کنند. ارائه یک شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر به مشتری عمری عادی و مشترک بین همه شرکت ها و کسب و کارهاست از این طریق، این امکان را برای مصرف کننده ایجاد می کند که اطلاعات کامل را بدست آورد. شما همچنین می توانید با ارائه آدرس وب سایت به مشتریان، آنها را به سمت فروشگاه اینترنتی خود راهنمایی کنید

تبلیغات به صورت کاملاً طبیعی

زمانی که در حال تنظیم تبلیغات خود هستید، تا جایی که امکان دارد سعی کنید این کار را بصورت طبیعی انجام دهید. آن را طوری بنویسید که انگار با دوستتان در حال صحبت کردن هستید و محصول یا خدمات را به ایشان معرفی می کنید. متن تبلیغات کاملاً طبیعی که شنونده را به خود جذب کند. افراد عادی به سمت این روش های تبلیغاتی جذب می شوند و از تماشا یا خواندن تبلیغات های خیلی رسمی و اداری خسته شده اند

خیلی سفت و سخت نباشید ،  مخاطب شما باید احساس کند او را درک کردید و به او اهمیت می دهید.

خیلی بیش از حد دوستانه هم رفتار نکنید ، ممکن است خواننده احساس کند تبلیغات شما واقعی نیست و به شما اعتماد نکند.

تبلیغات خلاصه و مفید

اهمیتی ندارد که تبلیغات شما کجا منتشر می شود. تبلیغات باید خلاصه و مفید باشد. مردم به تبلیغاتی که بیشتر از ۳۰ ثانیه از وقتشان را بگیرد ، هیچ توجهی نمی کنند.  آنها با آگهی شما زمانی مواجه می شوند که مشغول انجام کاری هستند، مثل خواندن یک کتاب یا پیاده شدن از تاکسی یا اتوبوس. تبلیغات شما باید آنقدر جذاب باشد که در چند کلمه بیشترین تأثیر را بر ذهن خواننده بگذارد

از آنجا که آگهی شما کوتاه است، باید بسیار تأثیرگذار باشد. بیان مبهم نداشته باشید- صاف برید سر اصل مطلب.

از جملات کوتاه استفاده کنید. درک جملات طولانی در مدت زمان کوتاه بسیار دشوار است.

با کلمات بازی کنید تا جایی که در کمترین زمان و با کمترین کلمات بیشترین معنا و تأثیر گذاری را داشته باشید. حتی لازم نیست از یک جمله کامل استفاده کنید گاهی اوقات یک عبارت ۲ کلمه ای هم می تواند بیشترین تأثیر را در مخاطب داشته باشد.

استفاده آگاهانه از تصویر

اگر امکان استفاده از عکس یا ویدئو در تبلیغات خود در را داشتید، به دقت درباره آن تأمل کنید. قرار دادن یک عکس باعث می شود که شما از کلمات کمتر استفاده کنید. با استفاده از تصویر، توضیح جزئیات محصول و یا حداقل شرح ظاهر آن نیازی نیست. در عوض تنها کافیست یک ویدئو یا یک عکس با عنوانی جذاب و کمی توضیحات آماده کنید و آن را در فضای مجازی و یا وب سایت خود منتشر کنید.

تصویر یا ویدئو انتخاب شده به اندازه متنی که درباره آن می نویسید اهمیت دارد. با انتخاب تصویر مناسب احساسات مشتریان و مخاطبین خود را درگیر تبلیغات خود کنید و در آنها شتیاق خرید کردن را ایجاد کنید

تست تبلیغات

تبلیغات خود را در چند جا منتشر کنید و بازخورد آن را بررسی کنید. در این مرحله شما روش تبلیغات خود را تست می کنید. امیدواریم فروش شما سیر صعودی پیدا کند. می توانید از مشتریان خود بپرسید که با محصولات یا خدمات شما از چه طریقی آشنا شدند. با دریافت پاسخ از طرف مشتریان خواهید فهمید که تبلیغات شما کارساز و مفید بوده یا خیر! اگر جواب مردم درباره آشنایی با شما از طریق مشاهده تبلیغات بود؛ این نشان میدهد که تبلیغات شما مفید بوده و توانسته توجه مخاطب را جلب کند.

نتیجه گیری

تبلیغات بخش بسیار مهمی از هر کسب و کار  به حساب می آید، سعی کنید آن را اصولی انجام داده و برای بهتر شدن آن زمان بگذارید. چون تبلیغات یعنی معرفی خدمات به مشتری و اگر این کار به نحو احسنت انجام نشود نه تنها فروش شما افزایش نخواهد یافت بلکه ضرر های سنگینی هم برای شما به ارمغان می آورد.