رقابت در تبلیغات در هر زمانی، همیشه بوده و باید هوشمندانه با این موضوع روبه رو شد. در بحث رقابت باید هر کسب و کاری تمام توان خود را به کار گیرد تا بهترین تاثیر را داشته باشد، بسیاری از این کسب و کارها در این راه شکست می خورند و بسیاری به قطب تجارت در زمینه فعالیت خودشان تبدیل می شوند. نه تنها موضوع ترسناکی نیست بلکه اگر مشاوران بازاریابی و تبلیغات در این راه شما را همراهی کنند، با بررسی دقیق نحوه تبلیغات رقبا به خصوص تبلیغات محیطی آنها، می توانند بهترین راه برای موفقیت تجارتتان را به شما ارائه دهند و در نتیجه شما را جزء موفق ترین ها بین رقبانتان تبدیل کنند. اما اگر به این موضوع توجهی نداشته باشید از بسیار از رقبا که روزانه در حال پیشرفت هستند عقب می مانید.

اگر همه ی آنچه  را برای شناختن بازار هدف و رساندن پیام لازم است، انجام دهیم، برنامه ی تبلیغاتی ما رشد سریعی خواهد داشت، ولی باید به این نکته توجه کرد که نام های تجاری در انزوا زندگی نمی کنند و تنها نیستند. پس در همان حالی که تلاش می کنیم مصرف کننده را ترغیب کنیم تا نام تجاری ما را امتحان کند، دیگر نام های تجاری هم، همین کوشش را با  هدف مشابه انجام می دهند. همگام با توسعه برنامه های تبلیغاتی، انجام تحلیل رقبا برای یافتن نقاط تفاوت بسیار دشوار است. استفاده از این نوع تحلیل ها در یک رفتار رقابتی، می تواند در تصمیم گیری در مورد استراتژی ها هدایت کننده باشد. 

یکی از اطلاعاتی که گزارشات مانیتورینگ می تواند در اختیار شما قرار دهند، اطلاعات مربوط به رفتارهای تبلیغاتی رقبا، بررسی مفاهیم تبلیغاتی مورد استفاده آنها، ایده ها و شعارهای تبلیغاتی، نحوه ی اجرا و رسانه های انتخابی، برآوردی از بودجه صرف شده، مدت زمان اجرای کمپین و حجم کمی تبلیغات آنها است. گزارشات مانیتورینگ از ابزار های قدرتمندی است که می تواند در اختیار برنامه ریزان رسانه ها و تیم های خلاقیت قرار گیرند تا با بررسی وضعیت موجود، به تدوین اهداف استراتژیک خود بپردازند. همچینین با استفاده از این گزارشات می توان بر نحوه اجرای کمپین نظارت داشت و آن را مورد ارزیابی و اصلاحات قرار داد.

یکی از روش های برآورد بودجه تبلیغات، بررسی بودجه تبلیغاتی رقبا است، اطلاعات آماری موجود در پایش رسانه ها، می تواند در برآورد بودجه تبلیغاتی به خصوص اجاره تابلو تبلیغاتی به کمک مدیران برندها و برنامه ریزان رسانه ها بیاید. اگرچه صرف چنین هزینه هایی برای تبلیغات در جهت پیشرفت و توسعه کسب و کارتان نه تنها هزینه اضافی محسوب نمی شود بلکه یک سرمایه گذاری با بازده طولانی مدت برای تجارتتان به حساب می آید. بیلبورد تبلیغاتی از بهترین انواع تبلیغات به حساب می آیند و با داشتن بیشترین آمار در بازدید مخاطبان از این نوع آگهی، از به صرفه ترین انواع تبلیغات به شمار می رود.