مرز تبلیغ اثر گذار و بیاثر کجاست؟
گرچه تبلیغات از طریق بنر و بیلبورد تنها شیوه تبلیغ نیست و این روش هم مزایا و هم محدودیتهای خاص خود را دارد، ولی تجربه نشان داده است که استفاده هوشمندانه از این ابزار تبلیغاتی در معرفی نام تجاری (Brand) و پیشبرد اهداف فروش بسیار تاثیرگذار است. البته باید توجه داشت که تبلیغات معمولا وقتی بیشترین نتیجه را به بار می آورد که از رسانهها (به معنای خاص) و روشهای مختلف برای رساندن پیام به مخاطب استفاده کنیم. سازمانها و شرکتهای بزرگ و با سابقه این مطلب را می دانند و می کوشند پیامهای خود را با رسانه های مختلف به مخاطبان برسانند. این شرکتها با در نظر گرفتن نوع محصول و ارتباط آن با گروه مخاطبان معمولا از رادیو، تلویزیون، سینما، مطبوعات، تبلیغات محیطی (پوستر، بیلبورد، اتوبوس،...) بخوبی استفاده میکنند.
نگارنده از بیم تبلیغاتی شدن موضوع تمایلی به بردن نام شرکت یا سازمانی ندارد اما برای ملموس شدن بحث تنها به مصادیقی بدون ذکر نام برند اشاره میکند. یکی از شرکت ها فعال در زمینه مواد غذایی بستهبند و چای در یک ماه اخیر توانسته با استفاده مطلوب از ابزارهای موجود حداکثر بهرهبرداری از تبلیغات را داشته باشد. میتوان با بررسی روشهای و تجربیات تبلیغاتی (یا حداقل بخشی از تبلیغات) این شرکت به نتایج مهمی دست یافت که اتفاقا با اصول تبلیغات علمی سازگارمیباشد.
این شرکت با برگزاری کمپینهای تبلیغاتی هدفمند با در نظر گرفتن خصوصیات فصول سال و ارتباط آن با محصولاتش نمونه جالبی از تبلیغات محیطی را ارائه داده است. برای مثال در پاییز تقریبا تمامی شهروندان تهران بزرگ با آن بازار مصرف عظیمش، حداقل یک بار با طرح تبلیغاتی چای سبز این شرکت که دارای پیام کوتاه و ساده اما اثر گذاری است، روبرو شدهاند؛ در اتوبانهای بزرگ درون شهری و یا بر روی بدنه اتوبوسهای شهری، مشاهده محصولی که ممکن است برای همه چندان آشنا نباشد، بیننده را حداقل کنجکاو طعم، مزه و یا خواص آن میکند.
همینکه مخاطبان محصولی را ببینند که مثلا تداعی کننده احساس خاصی مثل آرامش باشد؛ باید گفت که گام اول در معرفی محصول جدید و نهایتا فروش محصول برداشته شده است: در نگاهی گذرا و کوتاه آنچنان که در حرکت گاه کند و گاه تند خودرو مقابل بیلبورها و یا بنرها اتفاق میافتد میتوان پیامهای بصری و نوشتاری را سریع دریافت کرد. لحظه سبز آرامش با چای سبز....«چای سبزی که مصرفش برای انسان آرامش و سلامتی به همراه میآورد. آنهم در روزگاری که مملو از شلوغی و ناآرامی است.»
در اینجا نیز پیام با قدرت، تولید و به افکار عمومی منتقل میشود و در اذهان نقش میبندد. جالب آنکه در نگاه کلی میتوان دریافت که انتخاب این محصول برای تبلیغ در این زمان و فصل، جدا از مسائل مربوط به ارائه و تولید که هر شرکتی و هر محصولی با آن در ارتباط است و آن را مد نظر دارد، هوشمندانه انتخاب شده یعنی برنامهای برای تبلیغ منسجم یک محصول مرتبط با سرمای پائیز و شاید زمستان در نظر گرفته شده است. این نکتهای است که بسیار حائز اهمیت است. در برخی مواقع یک تبلیغ کلیه خصوصیات یک تبلیغ خوب را دارا است اما زمان اکران آن مناسب نیست و همین موضوع آن را بیاثر میسازد. تبلیغات اثر گذار اینجاست که با تبلیغات بی اثر مرز پیدا میکند.
معرفی محصول نا آشنا با استفاده از ماکت
گام دیگری به جلو در تبلیغ زمانی اتفاق میافتد که کار مبتکرانه و تازهای در انتقال پیام صورت بگیرد. زمانی یک شرکت واردکننده گوشیهای تلفن همراه برای معرفی محصولات جدیدش از ترکیب ماکت و بلیبورد استفاده و بازتاب خوبی دریافت کرد. اخیرا ماکت بطری یک محصول نه چندان آشنا در بازار مصرف نوشیدنیهای ایران (نوشیدنی آیس تی) در تقاطع دو بزرگراه پر تردد تهران نصب شده است. این ماکت که شاید برای اولین بار در ایران به این شکل نمایش داده میشود، عابران و ناظران را به خوبی حداقل با شکل ظاهری یک کالا جدید آشنا میسازد. ماکتی که به دلیل خصوصیاتی همچون بزرگی، زیبایی و تناسب با محل استقرار به خوبی جلب نظر میکند و نهایتا در انتقال پیام به درستی هدف مجریان را تامین میکند.
شاید سادهترین نتیجه این باشد که اکنون اکثر شهروندان تهرانی که این ماکت را مشاهده و یا درباره آن شنیدهاند میدانند که این محصول در سبد کالای شرکت تولید کننده قرار گرفته است.
سه شاخص مهم پیام: کوتاه، گویا و زیبا
شاید از منظر دیگر بتوان موفقیت تبلیغات از این نوع را در نحوه ارائه پیامهای گویا و کوتاه اما زیبا و جذاب و تناسب شعار با طرح و همچنین ابتکار در نحوه ارائه و ابزار انتقال پیام ارزیابی کرد. پیامهایی که برای مخاطب خود تعیین تکلیف و یا زیاده گویی نمیکند و شاید تنها به بیان یک خصوصیت بارز محصول خود اکتفا مینماید. بنرهای تبلیغاتی، بیلبوردهای خیابانی و اتوبوس با هم قابل مقایسهاند. این تبلیغات طرح، نوشته و یا شعار آن باید نظر بیننده را در مدت کوتاهی جلب کنند. این آگهیها بخصوص در معرفی نام و مارکهای تجاری بسیار موفق عمل میکنند، زیرا نامها یا تصاویر کوتاه بخوبی در ذهن جای میگیرند.
به طور کلی در استفاده از این ابزارهای تبلیغاتی به نظر میرسد که به دلیل عام بودن کالا شرکتهای مواد غذایی بیشتر بهره گرفتهاند. شرکتهایی که محصولات خاص ارائه میکنند مثلا قطعات کامپیوتر یا نرم افزار باید از ابزارهای خاص، همچون نشریات تخصصی استفاده نمایند.
درعین حال باید توجه داشت که رابطه مستقیمی میان تبلیغ، توزیع چیدمان و فروش کلیه محصولات وجود دارد که هر یک میتواند دیگری را تقویت و یا تضعیف کند و در نهایت بر هدف نهایی یعنی فروش بیشتر و تصاحب بازار اثر بگذارد که شرح آن بیش از این در این مجال نمیگنجد.
دراین میان نکات دیگری در خصوص تبلیغات حائز اهمیت است که به طور خلاصه به آن اشاره میش
- اطمینان یابید که بنرها مخاطب را به جای درستی هدایت می کنند. اگر از بنر برای معرفی سایت خود استفاده میکنید به خصوص بنرهای آنلاین، قابل قبول است که مخاطبان را به صفحه اصلی (home page) سایت بفرستید. اما بنرهایی که برای پیشبرد فروش و ارائه پیشنهادات خاص طراحی شده اند، ممکن است باهدایت مخاطبان به صفحه اصلی سبب سردرگمی ایشان شوند. در این موارد، بخصوص اگر پیام یا راهنمای تصویری مناسبی برای هدایت این بازدید کنندگان در صفحه اصلی پیش بینی نکرده باشید، احتمالا آنها را از دست خواهید داد.
- تبلیغات خود را هدفگیری کنید. منظور از تبلیغات هدفگیری شده، پیام رسانی به مخاطبانی است که دارای علائق مشترک شغلی، تخصصی، هنری، ورزشی و امثال آن هستند.
تبلیغات خود را همواره با گروههای کوچک محک بزنید.
- در طراحی بنر و بیلبوردها از گرافیک و جلوه های بصری بهره بگیرید. ترکیب بندی، رنگ، نور، حرکت، حروف و خطوط زیبا اثر محسوسی بر جلب توجه بینندگان و موفقیت تبلیغات شما دارد. نثر زیبا و روان ( که پیشتر به آن اشاره شد) نیز در ترکیب با این عوامل اثرگذارتر میشود. این مجموعه ممکن است مدتها در ذهن بیننده بماند و به اهداف آگهی دهنده کمک کند. برای طراحی بنر ها از افراد متخصص و با تجربه استفاده کنید. هزینه طراحی بنرمبلغ قابل توجهی نیست اما اثر مهمی بر تبلیغات شما دارد.
0نظر